Publications

Publications dans des revues avec comité de lecture

Wigham, C.R. (à paraitre, 2017). A multimodal analysis of lexical explanation sequences in webconferencing-supported language teaching. In O’Rourke, B. & Stickler, U. (Eds.) Special issue of Language Learning in Higher Education : Synchronous communication technologies in language and intercultural learning and teaching in higher education, 7(1). pp.xx-xx.

Guichon, N. & Wigham, C.R. (2016). A semiotic perspective on webconferencing-supported language teaching. ReCALL, 28(1). pp.62-82. doi:10.1017/S0958344015000178.

Chanier, T, Poudat, C, Sagot, B, Antoniadis, G, Wigham, C,R., Hriba, L, Longhi, J & Seddah, D (2014). The CoMeRe corpus for French : structuring and annotating heterogeneous CMC genres, in Beißwenger, M., Oostdijk, N., Storrer, A & van den Heuvel, H. Building and Annotating Corpora of Computer-Mediated Discourse : Issues and Challenges at the Interface of Corpus and Computational Linguistics, Journal of Language Technology and Computational Linguistics (special issue). http://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-00953507.

Wigham, C.R. & T. Chanier (2013). Les mondes synthétiques : un terrain pour l’approche Emile dans l’enseignement supérieur ? in Ollivier, C. & Puren, L. (éds.) Mutations technologiques et nouvelles pratiques sociales : vers l’émergence de "medias d’apprentissage" ? Recherches et Applications, 54 : 77-93. http://edutice.archives-ouvertes.fr/edutice-00829040.

Wigham, C.R. & T. Chanier (2013). A study of verbal and nonverbal communication in Second Life - the ARCHI21 experience. ReCALL 25(1):63-84. http://edutice.archives-ouvertes.fr/edutice-00674138.

Rodrigues, C. & Wigham, C.R. (2013). Les apports d’un monde synthétique pour l’apprentissage du vocabulaire en langue étrangère. Recherches en didactique des langues et des cultures : les Cahiers de l’Acedle. 10(2), pp. 91-119. http://edutice.archives-ouvertes.fr/edutice-00785802.

Rodrigues, C. & Wigham, C.R. (2013). L’aide linguistique dans l’approche Emile : pour un équilibre entre compétences langagières et disciplinaires. La pédagogie de l’EMILE en questions : modalités et enjeux pour le secteur LANSAD, Les cahiers de l’APLIUT, 32(3). http://edutice.archives-ouvertes.fr/edutice-00814589.

Wigham, C.R. & Chanier, T. (2013). Interactions between text chat and audio modalities for L2 communication and feedback in the synthetic world Second Life. Computer Assisted Language Learning (CALL Journal). http://edutice.archives-ouvertes.fr/edutice-00862004.

Ouvrages ou chapitres d’ouvrage

Vidal, J. & Wigham, C.R. (2017). Fournir des rétroactions correctives, In Guichon, N. & Tellier, M. (Dir.) Enseigner l’oral en ligne : une perspective multimodale. Paris : Editions Didier.

Chanier, T. & Wigham, C.R. (2016). A scientific methodology for researching CALL interaction data : Multimodal LEarning and TEaching Corpora, In Hamel, M-J. & Caws, C. (Eds.). Learner Computer Interactions : New insights on CALL theories and applications. Amsterdam : John Benjamins. https://halshs.archives-ouvertes.fr/LRL/edutice-01332625v1

Rodrigues, C., Wigham, C.R., Foucher, A-L. & Chanier, T. (2015). Architectural Design and Language Learning in Second Life, in Gregory, S., Lee, M.J.W., Dalgarno, B. & Tynan, B. (Eds). Virtual Worlds for Online Learning : Cases and Applications. Hauppauge (NY), Etats-Unis : Nova Science Publishers. https://halshs.archives-ouvertes.fr/edutice-00703054/

Wigham, C.R. & Chanier, T. (2013). Architecture students’ appropriation of avatars - relationships between avatar identity and L2 verbal participation and interaction, in Lamy, M-N. & Zourou, K. (Dir). Social Networking and Language Education. Palgrave MacMillan. pp. 31-55. http://edutice.archives-ouvertes.fr/edutice-00728755.

Wigham, C.R. & J. Fynn (2012). An asynchronous virtual space for contact-based oral work with Chinese students Learning English, in Czepielewski, S. (Dir.) Learning a Language in Virtual Worlds. A Review of Innovation and ICT in Language Teaching Methodology. Warsaw : Warsaw Academy of Computer Science, Management and Administration. http://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00672695.

Coordination de numéros de revues, d’ouvrages

Wigham, C.R. & Ledegen, G. (2017). (eds) Corpus de communication médiée par les réseaux : construction, structuration, analyse. Collection Humanités Numériques. Paris : L’Harmattan.

Communications avec actes

Michael Beißwenger, Thierry Chanier, Isabella Chiari, Tomaž Erjavec, Darja Fišer, et al.. (2016). Integrating corpora of computer-mediated communication into the language resources landscape : Initiatives and best practices from French, German, Italian and Slovenian projects. CLARIN Annual Conference 2016, Oct 2016, Aix-en-Provence, France. https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01379621v1. View video of presentation here.

Wigham, C.R. & Satar, M.H. (2016). A Multimodal Analysis of Task Instructions for Webconferencing-supported L2 Interactions : A Pilot Study of the ISMAEL Corpus. In Fišer, D. & Beißwenger, M. (Eds.) Proceedings of the 4th Conference on Social Media and CMC Corpora for the Humanities. Ljubljana : Ljubljana University Press Accessible ici.

Wigham, C. R. & Vidal, J. (2016). Multimodal strategies allowing corrective feedback to be softened during webconferencing-supported interactions. In S. Jager & M. Kurek (Eds), New directions in telecollaborative research and practice : selected papers from the second conference on telecollaboration in higher education (pp.1-8). Dublin : Research-publishing.net. doi:10.14705/rpnet.2016.telecollab2016.500.

Wigham, C.R. & A. Bayle (2013). Enjeux, outils et méthodologie de constitution de corpus d’apprentissage, In Damiani M., Dolar K., Florez-Pulido C., Magnier J. & Loth R. (Dir.) Actes de Coldoc 2012. Paris : Modyco. pp. 36-52. http://edutice.archives-ouvertes.fr/edutice-00710698.

Communications sans actes

Cohen, C. & Wigham, C.R. (2016). The role of the webcam in lexical word search episodes, 23rd EuroCALL Conference : CALL Communities and Culture, 24-27 août 2016, Limassol : Chypre.

Chanier, T., Poudat, C. & Wigham, C.R. (2015). The CoMeRe French CMC corpora and their modeling in TEI. Social Media and CMC Corpora for the eHumanities., 23-24 Oct 2015, Rennes, France. https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-01222979.

Wigham, C.R. (2015). The role of multimodality in intercultural incomprehension episodes during webconference-supported teaching. European Computer Assisted Language Learning Conference 2015 - Critical CALL, 26-29 août, 2015, Padova : Italie.

Wigham, C.R. (2015). Multimodal resources for lexical explanations during webconferencing-supported foreign language teaching : a LEarning and TEaching Corpus investigation. Corpus Linguistics 2015, Lancaster, Royaume-Uni, 21-24 juillet 2015. https://halshs.archives-ouvertes.fr/edutice-01148348v1.

Johnson, E. & Wigham, C.R. (2015). Le rôle de la multimodalité dans les séquences d’étayage lors d’interactions par visioconférence entre apprenants universitaires et personnes âgées : une étude pilote. Colloque EPAL, 4-6 juin 2015, Grenoble, France. https://halshs.archives-ouvertes.fr/edutice-01161799v1.

Wigham, C.R. (2015). The role of multimodality in language learning in virtual worlds, Virtual worlds and games in Learning Languages. 26-27 janvier, Tampere, Finland.

Wigham, C.R. & Bayle, A. (2015). Mondes synthétiques et pratiques discursives dans les modalités audio et clavardage, Colloque de l’Acedle Interagir pour apprendre les langues aujourd’hui. 15-17 janvier, Lyon, France. https://edutice.archives-ouvertes.fr/edutice-01122426.

Wigham, C.R & Chanier, T. (2014) Pedagogical corpora as a means to reuse research data and analyses in teacher-training. Computer Assisted Language Learning Conference, 7-9 juillet 2014, Anvers : Belgique. http://edutice.archives-ouvertes.fr/edutice-01018175.

Blin, F., Guichon, N., Thouësny, S. & Wigham, C.R. (2014). Creating and sharing a language learning and teaching corpus of multimodal interactions : ethical challenges and methodological implications. Computer Assisted Language Learning Conference, 7-9 juillet 2014, Anvers : Belgique.

Wigham, C.R. & Guichon, N. (2014). In and out the frame : teacher gestures during desktop videoconferencing interactions. Computer-Assisted Language Instruction Consortium 2014 (CALICO), 6-10 mai 2014, Athens- Ohio, Etats-Unis. http://halshs.archives-ouvertes.fr/edutice-00990665

Wigham, C.R., Mayer, H. & Fumagalli, M. (2014). An asymmetrical telecollaborative project and the evolution of its learning design : the Université Blaise Pascal – London School of Economics experience. Telecollaboration in University Foreign Language Education, 12-14 fevrier 2014, León : Espagne. http://edutice.archives-ouvertes.fr/edutice-00877553.

Wigham, C.R. & T. Chanier (2013). LEarning and TEaching corpora (LETEC) : data-sharing and repository for research on multimodal interactions. WorldCALL 2013, 10-13 juillet 2013, Glasgow, Royaume-Uni. http://edutice.archives-ouvertes.fr/edutice-00778274.

Wigham, C.R. & T. Chanier (2012). Appropriation des avatars par des étudiants d’architecture et impact sur l’interaction. ACEDLE, 7-9 juin 2012, Nantes : France. http://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00672692.

Rodrigues, C. & C.R. Wigham (2012). Second Life et apprentissage d’une langue étrangère dans une approche Emile : quels apports d’un environnement synthétique pour l’apprentissage du vocabulaire ? ACEDLE, 7-9 juin 2012, Nantes : France. http://edutice.archives-ouvertes.fr/edutice-00703113.

Wigham, C.R. & T. Chanier (2012). Interactions between text chat and audio modalities for L2 communication in the synthetic world Second Life. 15th International CALL Research Conference, 25-27 Mai 2012, Taichung : Taiwan. http://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00660865.

Wigham, C.R. & T. Chanier (2011). Object-focused collaboration in Second Life : the use of verbal and gestural modes for the establishment of common ground and in deictic referencing. European Computer Assisted Language Learning Conference 2011, 31 Août - 3 sept., 2011, Nottingham : Royaume-Uni. http://edutice.archives-ouvertes.fr/edutice-00583274/fr/.

Fynn, J. & C.R. Wigham (2011). VoiceForum, a software platform for spoken interaction : a model for the "Call Triangle" ? European Computer Assisted Language Learning Conference 2011 , 31 Août - 3 sept., 2011, Nottingham : Royaume-Uni. http://edutice.archives-ouvertes.fr/edutice-00583273/fr/.

Fynn, J. & C.R. Wigham (2011). Courseware exhibition : the VoiceForum platform for spoken interaction, European Computer Assisted Language Learning Conference 2011 , 31 Août - 3 sept., 2011, Nottingham : Royaume-Uni. http://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00642185/fr/.

Foucher, A.L., Chanier, T., Rodrigues, C., Fynn, J., Bayle, A. & C.R. Wigham (2011). What learning scenarios for virtual worlds and CLIL ?. European Computer Assisted Language Learning Conference 2011, 31 Août - 3 sept., 2011, Nottingham : Royaume-Uni. http://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00600731/fr/.

Wigham, C.R. & T. Chanier (2011). Collaboration en langue étrangère dansune approche de type EMILE articulant modes verbaux et gestuels dans le monde virtuel Second Life. Echanger pour apprendre en ligne, 23-25 juin, 2011, Grenoble : France. http://edutice.archives-ouvertes.fr/edutice-00581680/fr/.

Autres publications

Grassin, J-F., Wigham, C.R., Oliviera, V. & Roux, A. (2014). Compte-rendu de la journée d’étude Icar 2 "Données, analyses et finalités de la recherche en apprentissage des langues médiatisé par les technologies (ALMT)", Apprentissage des Langues et Systèmes d’Information et de Communication (ALSIC), 17 rubrique "Points de vue, échanges," http://alsic.revues.org/2755..

Wigham, C.R. (2013). Review of Contemporary Computer Assisted Language Learning. Language Learning and Technology, rubrique "Reviews". http://llt.msu.edu/issues/june2013/review1.pdf.

Wigham, C.R. (2013). Usages et apports des mondes synthétiques dans l’Atelier Langue, langage et pédagogie numérique organisé par E. Nissen & N. Guichon : Troisièmes journées scientifiques JS-PUN 2013 , 16-17 janvier 2013, Lyon : France. (Présentatrice invitée). http://edutice.archives-ouvertes.fr/edutice-00779386.

Bayle, A., Rodrigues, C., & Wigham C. R. (2012). Analyse du livre "Décrire la conversation en ligne : le face à face distanciel". Apprentissage des Langues et Systèmes d’Information et de Communication (ALSIC), rubrique "Analyse de livres". http://alsic.revues.org/2551-.

Saddour, I., Wigham, C.R. & Chanier, T. (2011) Manuel de transcription de données multimodales dans Second Life. http://edutice.archives-ouvertes.fr/edutice-00676230.

Posters

Longhi, J. & Wigham, C.R. (2015). Structuring a CMC corpus of political tweets in TEI : corpus features, ethics and workflow. Corpus Linguistics 2015, Lancaster, Royaume-Uni, 21-24 juillet 2015. https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-01176061v1.

Autres publications – Corpus

Chanier, T. & Wigham, C.R. (2015). Archi21 corpus : collaborative language and architectural learning in Second Life. Banque de corpus CoMeRe. Ortolang.fr : Nancy. https://hdl.handle.net/11403/comere/cmr-archi21.

Guichon, N., Blin, F., Wigham, C.R. & Thouësny, S. (2014). ISMAEL LEarning and TEaching Corpus. Dublin, Ireland : Centre for Translation and Textual Studies & Lyon, France : Laboratoire Interactions, Corpus, Apprentissages & Représentations.

Wigham, C.R. (2013). (Dir). Distinguished Corpus : Interplay between textchat and audio modalities during the Second Life Reflective Sessions. Mulce.org : Clermont Université. [oai : mulce.org:mce-archi21-modality-textchat ; http://repository.mulce.org].

Chanier, T. & Wigham, C.R. (2011). (Dir.) Learning and Teaching Corpus (LETEC) of ARCHI21.Mulce.org : Clermont Université. [oai : mulce.org:mce-archi21-letec-all ; http://repository.mulce.org].

Wigham, C.R. & Chanier, T. (2012). (Dir.) Distinguished Corpus : Influence of nonverbal communication on verbal production in the Second Life Reflective Sessions. Mulce.org : Clermont Université. [oai : mulce.org:mce-archi21-modality-interplay ; http://repository.mulce.org].

Chanier, T. Saddour, I. & Wigham, C.R. (2012). (Dir.) Distinguished Corpus : Transcription of Verbal and Nonverbal Interactions of the Second Life Reflection archi21-slrefl-es-j3. Mulce.org : Clermont Université. [oai : mulce.org:mce-archi21-slrefl-es-j3 ; http://repository.mulce.org].

Chanier, T. Saddour, I. & Wigham, C.R. (2012). (Dir.) Distinguished Corpus : Transcription of Verbal and Nonverbal Interactions of the Second Life Reflection archi21-slrefl-av-j2. Mulce.org : Clermont Université. [oai : mulce.org:mce-archi21-slrefl-av-j2 ; http://repository.mulce.org].

Chanier, T. Saddour, I. & Wigham, C.R. (2012). (Dir.) Distinguished Corpus : Transcription of Verbal and Nonverbal Interactions of the Second Life Reflection archi21-slrefl-av-j4. Mulce.org : Clermont Université. [oai : mulce.org:mce-archi21-slrefl-av-j4 ; [http://repository.mulce.org].

Chanier, T. Saddour, I. & Wigham, C.R. (2012). (Dir.) Distinguished Corpus : Transcription of Verbal and Nonverbal Interactions of the Second Life Reflection archi21-slrefl-es-j4. Mulce.org : Clermont Université. [oai : mulce.org:mce-archi21-slrefl-es-j4 ; http://repository.mulce.org].

Chanier, T. Saddour, I. & Wigham, C.R. (2012). (Dir.) Distinguished Corpus : Transcription of Verbal and Nonverbal Interactions of the Second Life Reflection archi21-slrefl-ls-j3. Mulce.org : Clermont Université. [oai : mulce.org:mce-archi21-slrefl-ls-j3 ; http://repository.mulce.org].

Chanier, T. Saddour, I. & Wigham, C.R. (2012). (Dir.) Distinguished Corpus : Transcription of Verbal and Nonverbal Interactions of the Second Life Reflection archi21-slrefl-sc-j2. Mulce.org : Clermont Université. [oai : mulce.org:mce-archi21-slrefl-sc-j2 ; http://repository.mulce.org].

Chanier, T. Saddour, I. & Wigham, C.R. (2012). (Dir.) Distinguished Corpus : Transcription of Verbal and Nonverbal Interactions of the Second Life Reflection archi21-slrefl-sc-j3. Mulce.org : Clermont Université. [oai : mulce.org:mce-archi21-slrefl-sc-j3 ; http://repository.mulce.org].